دانلود اپلیکیشن اندورید سفارش آنلاین غذا
بهمن ۵م, ۱۳۹۵ | نوشتهشده به دست در خانه - (دیدگاهها خاموش)جهت برقراری ارتباط هر چه بیشتر با شما مشتریان محترم و کسب اخبار جدید این مرکز از این پس شما می توانید از طریق کانال تلگرام این مرکز با ما در ارتباط باشید
عضویت در این کانال جهت اطلاع از موارد زیر می باشد:
تازه های نرم افزارهای آس
خدمات پشتیبانی نرم افزار
نسخه های به روز شده نرم افزار آس
لیست قیمت کلیه نرم افزارها
اطلاعیه های جدید سازمان مالیاتی کشور
اطلاعیه جدید اتحادیه های اصناف
اطلاعیه و اخبار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
لازم به ذکر است با عضویت در کانال نرم افزار آس :
• اعضا گروه برای دیگر اعضا قابل روئیت نمی باشد.
• فقط مدیر گروه اجازه ارسال مطلب را دارد.
• نرم افزار آس به عنوان مدیر کانال ، تنها در زمان اندکی از روز میتواند در خدمت این گروه باشد، اگر این زمان کمتر از چیزی است که انتظارات شما را برآورد می سازد،پیشاپیش پوزش می طلبیم.
• این کانال هیچ گونه رویکرد سیاسی ندارد و تابع قوانین جاری کشور می باشد.
• در این کانال فقط محتوای مربوط به حوزه کسب و کار منتشر خواهد شد.
لینک کانال نرم افزار آس در تلگرام:
Telegram.me/iranaac
√ لطفا برای مشاهده برنامه ضبط شده به لینک زیر مراجعه فرمایید.
معرفی مهندس علی فرهبد مدیر مرکز تخصصی آس (آسا سیستم)
تاریخچه چلو کباب
مورخین و جهانگردان اروپایی که در دوران صفویه از ا یران دیدن کرده اند درباره چلوها، پلوها، ترشی ها و مرباها که در ایران طبخ می گردیده است مطالب بسیار زیادی نوشته اند ولی هرگز راجع به چلوکباب حرفی به میان نیامده است. به احتمال زیاد بر اساس مطالبی که توسط میرزامحمدرضامعتمدالکتاب نویسنده کتاب تاریخ قاجاربیان شده است. به دستور شخصی ناصرالدین شاه که اصلیتی قفقازی داشته است و بر اساس نوع کبابی که در آن منطقه طبخ می شده استتهیه می شده است که توسط آشپزان ناصرالدین شاه بعد از مدتی تغییر شکل داده شده است و به صورت امروزی در آمده است.بر اساس داستانی که توسط دوستعلی خان معیرالممالک از نوادگان ناصرالدین شاه نقل شده است.حکایت از آن دارد که ناصرالرین شاه ۸۷ همسر داشته است که ۴ نفر از آنها رسمی بوده اند بقیه صیغه. هنگامیکه یک روز جمعه شاه قصد زیارت از حضرت عبدالعظیم در شهر ری داشته است.پیشخدمتهای او مجبور بودند روز پنجشنبه به آن منطقه بروند و در حدود۱۰۰۰ تا۲۰۰۰ کباب را بر اساس دستور شاه برای خود او و۱۰۰۰ همراه و خدمه و همسرانش آماده کنند و کبابها نیز می بایست همیشه همراه با سبزی خوردن و پیاز سرو می شده است.قدیمی ترین چلوکبابی که در تهران تاسیس شده است در حدود ۱۲۰ سال پیش بوده است. اعتمادالسلطنه در نوشته هایش را نقل می کند و می نویسد اولین چلوکبابی نامش نایب بوده است که در بازار تهران قرار داشته است و شبیه رستورانهای اروپائیان غذا را بر روی میز سرو می کرده است: ولی اسناد دیگری نیز موجود می باشد که اولین چلوکبابی در تبریز نزدیک مرز با قفقاز تاسیس شده بوده است. پیشخدمتهای رستوران نایب د رآن زمان برنج ها را به صورت هرم در بشقابها قرار می دادند و همراه آن تکه کره ای نیز سرو می شده است. پیشخدمتها یکی یکی برنجها را بر سر میزها می بردند و بلافاصله نفر بعدی کبابها را با سیخ در بشقابها قرار می داده است. در آن زمان هر نفر می توانسته هر چند تا مایل بوده است کباب بخورد و مبلغی که از مشتریان گرفته می شده است یکسان بوده است و فرقی بین کسیکه یک سیخ کباب خورده و چهار یا پنج سیخ نبوده است.مالک یکی از معروفترین چلوکبابی های تهران که نامش چلوکباب شمشیری بوده حاج حسن شمشیری نام دارد که در قسمت شرقی سبزه میدان قرار داشت و در زمان رضاشاه تاسیس شده بود. بعدها این چلوکبابی به یک ساختمان ۴ طبقه منتقل شد که طبقه اول آشپزخانه بود طبقه دوم مخصوص مغازه دارها و بازاریان و افراد مجرد و طبقه سوم و چهارم برای خانواده ها و مقامات در نظر گرفته شده بود. هر طبقه با آئینه های زیادی تزئین شده بود و خود آقای شمشیری بر طبقات سوم و چهارم شخصا نظارت می کرد.از ساعت ۱۱ صبح بوی کباب و برنج که در چلوکباب شمشیری پخته می شد فضای آن اطراف را پر می کرد و رهگذران را برای خوردن چلوکباب را مردد می کرد. چلوکبابی که در شمشیری ارائه می شد شامل یک بشقاب برنج همراه با کره و دو عدد کباب بوده است. بین سالهای ۳۵-۱۳۳۰ یک کباب کوبیده ۵/۳ ریال در تهران قیمت داشته است ولی در شهرهای دیگر دو عدد کباب همراه با نان و کوجه فرنگی کباب شده که شکیل یک پرس کامل را دارد ۸ ریال قیمت داشته است. اگر لیموناد یا نوشابه نیز همراه غذا صرف می شده است بین ۲ تا ۴ ریال نیز پرداخت می شده است. بنابراین با پرداخت ۱۰ تا ۱۲ ریال کاملترین غذا را یک فرد می توانست بخورد.در آن زمان بود که از آب کباب برای خوشمزه کردن کبابها استفاده می شد و توسط چلوکبابی ها با بوی آب کباب که بر روی زغال می ریختند مشتری های زیادی را گرسنه می کردند. در سال ۱۳۵۲ چلوکباب برگ همراه با کره و گوجه فرنگی کباب شده و پیاز و سماق مبلغ ۶۰ ریال بوده است و اغلب افرادی که سرکار بودند و منزل نمی توانستند بروند، چلوکباب می خوردند. دانشجویان که درآمد بهتری داشتند معمولا جوجه کباب سفارش می دادند که قیمت آن ۱۲۰ ریال بوده است.در آن زمان در چلوکبابی ها یک کاسه خیلی بزرگ قرار داشت که در آن دوغ درست می کردند و همراه با کباب به مشتری داده می شد. یکی از مضوعاتی که مدتها در بین مردم رایج بوده است در مورد چلوکباب این بوده که اگر پسری که به سن بلوغ نرسیده بوی کباب به مشامش می رسید او باید بلافاصله چلوکباب می خورد در غیر این صورت قدرت مردانگی اش را از دست می داد!!!جواد فریفته آشپزمخصوص احمد شاه حدود ۸۰ سال پیش هنگامیکه مقیم پاریس شد اولین کسی بود که چلوکباب را در خارج کشور ارائه کرد و نام چلوکبابی اش فریفته بود. همچنین احمد خان از ایرانیانی که در آلمان زندگی می کرد، در زمان حکومت نازی رستورانی باز کرد و نامش را هیتلر گذاشت و افرادی که هیتلر و نازی را قبول داشتند اجازه ورود به رستوران راداشتند.در شهر لس آنجلس آمریکا یک چلوکبابی به نام نایب می باشد که اکثر ایرانیان مقیم آمریکا از مشتریان این چلوکبابی می باشند
منوهایی که سازمان و یا تشکیلات ارایه میدهند و تنوع در انتخاب منوها می بایست با نیازمندیهای افراد تطابق داشته باشد. در هتل ها و رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند، حق انتخاب مشتری به دلایل متعددی تقریباً محدود است. دلیل اول قیمت هاست. به عنوان نمونه اگر قرار باشد فرد در یک وعده غذایی به طور کامل از دسرها و … استفاده کند و قیمت ها هم محدود باشند، برخی از غذاها و دسر ها به دلیل بالا بودن قیمت ها از منو حذف می شوند. در مرتبه بعد، مدت زمانی است که فرد برای خوردن غذای خود صرف میکند. این زمان معمولاً در این دسته از رستورانها کمتر از نیم ساعت است و به ندرت افزایش می یابد. با در نظر گرفتن بازه ی زمانی موجود نسبت به رستورانهای دیگر مشتری های کمتری مراجعه می کنند. در مرتبه سوم احتمال دارد مشتری هنگامی که با منوی کامل و گسترده روبرو می شود، احساس خوبی نداشته باشد و ترجیح دهد منوی غذایش به صورت محدودتری ارائه شود اما همواره از چندین انتخاب برخوردار باشد. در رستورانهای مدرن و مجهز، قطعاً منوی غذایی که ارائه میشود گزینه های بیشتری در اختیار مشتری قرار می دهد و به تناسب غذاها مجلل تر هستند. اغلب حداقل زمانی که فرد در این دسته از رستورانها برای یک وعده غذایی صرف میکند، یک ساعت و نیم است و گاه ممکن است سه یا چهار ساعت زمان ببرد که البته به تعداد میهمانان و نوع غذا بستگی دارد. مسلماً زمانی که فرد برای خواندن منو و انتخاب غذا اختصاص میدهد نسبت به رستورانهای کوچکتر بسیار بیشتر است. مشتریانی که در این گروه از رستورانهارفت و آمد میکنند، انتظار منوی وسیع تری را دارند که شامل انواع سالادها، دسرها، نوشیدنیها، غذاهای اصلی باشد. بدین ترتیب منوی ارائه شونده در یک مجموعه به عوامل متعددی بستگی دارد
- هزینه ای که مشتری می خواهد در برابر آن بپردازد
- مدت زمانی که برای میل کردن غذا یا نوشیدنی صرف می کند.
- نوع رستوران و فردی که به رستوران می رود.
- البته عوامل دیگری هم وجود دارند که در سطوح بعدی قرار میگیرند بعنوان نمونه محصولات و تسهیلاتی که در رستوران قابل دسترسی میباشد.
انواع سرویس دهی
به طور کلی هر چند هزینه صرف شده برای یک وعده غذایی بالاتر باشد، مشتری انتظار در یافت خدمات بیشتری دارد. به عنوان نمونه در کافه تریاها و سلف سرویس ها، از آنجائیکه کلیه مراحل انتخاب، برداشتن غذا و سرو، آوردن آن به میز و در انتها برداشتن ظرف را خود فرد انجام می دهد، هزینه ها به مراتب پایین تر هستند. هر زمان که افزایش هزینه مد نظر باشد در درجه اول افزایش خدمت رسانی نباید فراموش شود. لازم است هر رستورانی در ابتدا درجه خدمات خود را مطابق با استانداردها تعیین کند و مناسب با آن استانداردها تعیین و مناسب با آن استانداردها و درجه ی سرویس دهی با مشتربان رفتار کند. بدین ترتیب چنانچه رستورانی ارائه دهنده غذا و نوشیدنی هایی در سطح رسمی است، لازم است ابعاد دیگر هم با این مورد همخوانی داشته باشند؛ لباس کارمندان، ادب و نزاکت پرسنل در مقابل میهمانان و … بنابراین نه تنها خدمات رسانی بلکه آموزش پرسنل در رستوران بسیار حائز اهمیت است و نیز اینکه در درجه اول آنچه مورد توجه و نیاز مشتری است در نظر گرفته شود.
طراحی داخلی رستوران
طرح داخلی رستوران اولین چیزی است که مشتری با آن ارتباط برقرار میکند و میتواند اثر مثبت و یا منفی روی فرد داشته باشد. باید بدانیم که این تاثیر بسیار مهم است. گاه ممکن است فردی بدون اینکه به دنبال رستوران خاصی باشد، هنگام عبور از مقابل آن تحت تاثیر طراحی آن قرار بگیرد و برآن شود تا در این محل غذا میل کند. طراحی داخلی یک رستوران تحت تاثیر عوامل متعدی است؛ اندازه و شکل سالن پذیرایی، مبلمان، چیدمان داخلی، ترکیب رنگ ها، نورپردازی و … کافه تریایی که در یک کارخانه و یا مکانهای مشابه واقع شده است فضای وسیعی دارد، میزها و صندلی ها با اندازه و طرح استاندارد، رنگ آمیزی و نورپردازی ملایم و مطابق با آن مکان طراحی شده اند. در رستورانهای مجلل اگر چه فضاسازی به نحوی است که مشتری تمایل دارد زمان بیشتری را در رستوران سپری کند، طراحی داخلی بسیار راحت و دلپسند است. عناصر دیگری هم از قبیل تابلوها، عکسها و … در رستورانها هستند که توجه فرد را به خود جلب میکند. میزها در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند، نوع صندلی ها و طرح قرار گرفتن آنها به نحوی است که فرد بتواند ساعات بیشتری را در رستوران سپری کند و در عین حال احساس آرامش خود را از دست ندهد. طراحی داخلی یک رستوران آنقدر مهم است که نتوان به سادگی از کنار آن گذشت در بیشتر موارد می بایست با یک طراح حرفه ای مشورت کرد.
جو رستوران
توضیح و تشریح جو مسایل مربوط به جو رستوران اندکی دشوار است و اغلب از آن به عنوان فاکتوری ناملموس یاد میشود که شاید جزء مواری باشد که ناخواسته بهیشترین تاثیر را روی مشتری میگذارد. همهی رستورانها جو مشابه و یکسانی ندارند، برخی از مدیران و مسئولان رستورانم تلاش میکنند عمداً جو متفاوتی را ایجاد کنند. به عنوان نمونه رستورانهای مجلل اغلب جو رسمی دارند و این حس را در نحوه پوشش کارمندان و پرسنل، دکوراسیون، خدمات رسانی، افرادی که در این رستوران رفت و آمد میکنند و … القاء میکند. برخی از رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند سعی دارند تا جو دوستانه و راحتری را بجود بیاورند. از عوامل قابل ذکر، محل قرار گرفتن رستوران است. در محل یابی یک رستوران نه تنها بازار فعلی بلکه بازار آتی آن می بایست مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. مثلاً رستورانهایی وجود دارند که در میان کارخانه جات و شرکت های یزرگ تجاری قرار گرفته اند، چرا که در ساعات نهار و شام و … کلیه ی کارکنان و پرسنل برای تهیه غذای خود به این مکان مراجعه میکنند و این امر به شدت بر درآمد رستوران تاثیر می گذارد. نحوه دسترسی به رستوران یعنی اینکه داخل یا خارج شهر باشد، نزدیک به وسایل حمل و نقل شهری باشد یا خیر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.لازم به ذکر است در بوجود آمدن جو مناسب برای رستوران نحوه پوشش پرسنل، تعداد کارکنان، قدرت و مهارت افراد در خصوص مسئولیت هایشان، سن، ملیت و …. بی تاثیر نمی باشد.
منبع: food & beverage services
غذاخوری یا رستوران (برگرفته از واژهٔ فرانسوی و انگلیسی restaurant) نوعی بنگاه (مؤسسه) است که در آن خوراک و نوشیدنی ارایه و در همانجا صرف میشود. مطلوبیت خوراک ارایه شده، چیدمان مناسب و پاکی و تمیزی و… میتواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش به سزایی داشته باشد. گاه ممکن است که غذاخوریها، بخشی از یک واحد بازرگانی و جهانگردی بزرگتر باشند، مانند فروشگاهها و مهمانخانهها.
انواع غذاخوری
غذاخوریها از دیدگاه نوع مشتریان، بهای خوراکها و کیفیت خدمات ارایه شده، اغلب به دو دسته بخش میشوند، دستهٔ نخست، غذاخوریهای بیتکلف و ارزانقیمتاند که بیشتر مشتریانشان از باشندگان همان محل هستند یا در همان محدوده کار میکنند. در این گونه غذاخوریها، میهمانان مقید به رعایت آداب و رسوم ویژهای نیستند و بیشتر با لباسهای معمولی و غیر رسمی در غذاخوری حاضر میشوند. دستهٔ دوم غذاخوریهای گرانقیمت هستند. در این گونه غذاخوریها، بهای خوراکها و خدمات بالاست و بسته به عرف و فرهنگ جوامع گوناگون، میهمانان با پوشاک رسمی یا نیمهرسمی حضور مییابند.
ارایهٔ غذا در رستوران با همکاری همهٔ کارمندان رستوران انجام میشود. چینش ادوات غذاخوری، ارایهٔ منو و دریافت سفارش از میهمانان و ارایهٔ غذا به ایشان، تحویل صورتحساب، دریافت وجه و در پایان مرتبساختن و پیراستن میز از وظایف پادوهاست. پخت غذا نیز از وظایف آشپزها به شمار میآید.
غذاخوری خویشیار یا سلف سرویس گونهای از غذاخوری است که در آن خود میهمانان از خویشتن پذیرایی میکنند.
همچنین، غذاخوریها ممکن است گونهٔ ویژهای از خوراکها را ارایه کنند، مانند خوراکهای دریایی، خوراکهای گیاهی و یا خوراکهای ویژهٔ ملتها و اقوام گوناگون. (مانند رستوران ایرانی، چینی، لبنانی و … .)
انواع غذاخوری در فرهنگ ایرانی
سفرهخانه
سفرهخانه گونهای از رستوران با محیط و معماری سنتی ایرانی است که در آن خوراکهای سنتی ایرانی پخت و ارایه میشود.
طباخی
طباخی (در اصطلاح عامیانه: کلهپزی) گونهای از غذاخوری سنتی ایرانی است که در آن غذاهای سنگین و پرحجم مانند کلهپاچه، خوراک مغز، خوراک زبان و … ارایه میشود.
دیزیسرا
چایخانه