توصیه های مهم برای راه اندازی کافی شاپ

شروع کسب و کار جدیدی مانند راه اندازی کافی شاپ می تواند سرشار از سود باشد. اما، در صورتیکه یک برنامه مدونی برای کسب و کار خود نداشته باشید به راحتی پولتان را حیف میل می کنید. خوشبختانه، بسیاری از کارآفرین های موفق قبل از ما کافی شاپ های موفق را راه اندازی نموده اند و با کسب تجربه های سرشار از شکست و موفقیت راه را برای ما هموار نموده اند.

همیشه این جمله را بارها و بارها شنیده ایم که تفاوت بین شکست و موفقیت بسیار کم است. اگر این جمله درست باشد، بهتر است که از تجربه های افراد موفق و شکست خورده در این کسب و کار بنشیند و درس هایی را از این تجارب بیاموزید.

۱. در هنگام شروع کافی شاپ تمام بودجه خود را خرج نکنید.

شروع هر کسب و کاری نیاز به صرف هزینه دارد. اما، شما می توانید با صرف هزینه های کمی این کار را شروع نماید. قبل از اینکه یک برنامه مدون درباره کار خود ندارید شروع به خریدن لوازم و وسایل نکنید. برخی اوقات شما به راحتی می توانید برخی وسایل کافی شاپ را از بازار دست دوم تهیه کنید. بخاطر داشته باشید که دست به جیب شدن همیشه آسان است، اما داشتن نقشه مشخص سبب صرفه جویی در صرف هزینه ها خواهد شد.

۲. افزایش دانش در زمینه صنعت قهوه تا حد امکان

بعد از نفت، می توان گفت که قهوه، بیشترین کالایی است که در جهان معامله می شود. از کشورهای مختلف بومی تا رسیدن به دست مشتری، این کالا سبب ایجاد شغل برای میلیون ها نفر گردیده است. اینکه شما چگونه این محصول شگفت انگیز را برای مشتریان خود سرو می کنید تنها قسمت کوچکی از این بازار عظیم است. آخرین و مهمترین فاز از این زنجیره بزرگ، رسیدن محصول به دست مصرف کننده می باشد. بدون مشتری، صنعتی وجود نخواهد داشت. خوشبختانه امروزه، تعداد افرادی که قهوه می نوشند رو به افزایش می باشد.

یادگیری درباره صنعت عظیم زنجیره وار قهوه به پیشرفت و توسعه، مدیریت کسب و کار شما کمک میکند. منظور از یادگیری در این موضوع بدین معنی است که کارهایی که دیگران و در این زنجیره انجام می گیرد و تاثیرات آنها بر مشتریان نهایی چیست.

٣. بازدید از کافه های مختلف در شهر و منطقه تا حد ممکن

قهوه می تواند شگفت انگیز باشد. اما تجربه نوشیدن آن در مکانهای مختلف می تواند متفاوت باشد. لذت بردن از قهوه در کافه های متفاوت، کافی شاپ ها در منطقه و محله زندگی شما می تواند سبب سرگرمی و قسمت آموزشی برنامه ریزی کسب و کار تان باشد. برای اینکه بدانید بیرون چه اتفاقاتی می افتد، تا آنجایی که می توانید از کافی شاپ های مختلف در شهرتان دیدن فرماید.

اگر که شهرتان بزرگ نیست و فقط چندین کافی شاپ کوچک در شهرتان است اشکالی ندارد همه آنهایی که در شهرتان موجود هستند را ببینید. بهتر است تمام نکته هایی بد یا خوبی که مشتریان درباره کافی شاپ هایی که می بینید را در جایی یادادشت نماید. چه کارهایی را کافی شاپ به درستی انجام میدهد؟ و چه کارهایی را اشتباه انجام میدهد؟ دانستن این موضوع که مشتریان در جامعه از چه مواردی لذت می برند و یا از آنها بیزارند می تواند دید بهتری به شما بدهد که چگونه کسب و کار خود را منطبق با آنها توسعه دهید.

۴. آشنایی با کافی من های محلی

قهوه بهترین ها را برای افراد به ارمغان می آورد. این شامل همه کافی من ها که علاقه و عشق خاصی برای تهیه قهوه های خارق العاده دارند می شود. به دلیل پیچیده گی های که در انواع مخلوط یا بوداده اورجینال قهوه وجود دارد، کسب این تجربه ها می تواند هیجان انگیز باشد.

زمانیکه تصمیم گرفتید چه نوع قهوه هایی را در کافی شاپ خود سرو کنید، بهترین توصیه این است که به جستجو تعداد زیادی کافی من ها در منطقه زندگی خود بروید. شما می توانید بصورت آنلاین جستتجو کنید یا از اطرافیان که در این کسب و کار هستند نظیر صاحبان کافی شاپ ها، باریستا ها بپرسید.

یک لیست کوچک برای خود تهیه کنید و شروع به دیدار از کافی من ها نماید. ممکن است از آنها خوشتان بیاید و از آنها بخواهید قهوه شان را برای شما سرو کنند. با دیدار از آنها، شما به راحتی می توانید میزان علاقه آنها بکار و قهوه را ببینید که مهمترین خصوصیت برای آنها می باشد.

۵. اندیشیدن درباره مفهوم کلی کسب و کار

زمانی از روز را به تفکر درباره مفهوم کلی کافی شاپ خود اختصاص دهید. قبل از اینکه ایده های خود را با کلمات بیان کنید، شما باید درباره اینکه قصد راه اندازی چه نوع کافی شاپ را دارید تصمیم بگیرید. در زمانیکه به کافی شاپ های مختلف سر میزنید، ممکن است ایده های متفاوتی به ذهن شما برسد. تمامی آنها را یادداشت نماید و نیازهای بالقوه مشتریان را بفهیمد و درک کنید. آیا آنها به کافی شاپ می آیند برای یافتن آرامش و آیودگی خاطر؟ آنها به کافی شاپ برای دیدار دوستان شان یا مطالعه می آیند؟ آیا آنها تنها برای صرف نهار یا یک تکه کیک و قهوه به آنجا می آیند؟ دلیل عمده ای که مشتریان به کافی شاپ مراجعه می کنند را بیاید. حال می توانید مفهوم سرویس کافی شاپ تان در مقابل نیازهای بالقوه مشتریان تان ارزیابی کنید.

۶. تصمیم درباره انتخاب های منو

معمولا منو کافی شاپ نشئت گرفته از محصولاتی است که مطابق با خواست و علاقه مشتری و رقبای موجود می باشد. برای مثال، اگر شما تصمیم به سرو ساندویچ ها در کافی شاپ خود را داردید، امکان دارد در خیابانی که کافی شاپ شما قرار دارد یک ساندویچی یا کبابی وجود داشته باشد. شما باید ساندویچ های خاص را در منوی خود بگنجانید تا از رقابت مستقیم با دیگر رقبا جلوگیری کنید.

نکته دیکر این است که انتخاب های منو کافی شاپ اثر مستقیم بر روی تجهیزاتی که باید خریداری کنید، فضای مورد نیاز، و صد البته بر روی سرمایه اولیه برای شروع کسب و کارتان دارد. سوالاتی مانند اینکه بازگشایی کافی شاپ چقدر هزینه دارد؟ بطور مستقیم مرتبط با منوی انتخابی که قصد دارید در کافی شاپ خود به مشتریانتان ارائه دهید. آیا شما می خواهید فقط قهوه در کافی شاپ سرو کنید؟ یا تصمیم به سرو چای، آب میوه و غیره دارید.

۷. تمرکز بر مزایای بازار رقابتی

مزایای رقابتی بسیار برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی میباشد. درست مانند دیگر کسب و کارها، در کار شما نیز یک محصول تولید می گردد یا خط تولید آن (در این حوزه برای مثال تولید دونات یا قهوه) وجود دارد. محصول شما هر چه که باشد، شما باید تصمیم بگیرید که چه مواردی هستند که می توانید خاص تر و بهتر به مشتریان خود ارائه دهید. توجه به مزیت های رقابتی برای رسیدن به موفقیت در بازار عمومی به شما کمک خواهد نمود.

شاید شما بر تجربه مشتریان از قهوه یا دونات یا کیک هایی که در کافی شاپ تان سرو می کنید، متمرکز شوید. توصیه ما به شما تمرکز بیشتر به این موضوع میباشد. تمامی کافی شاپ هایی که به تجربیات و یا خواسته های مشتری خود تمرکز ننموده اند، در کسب و کار خود شکست خورده اند.

برای مثال کافی شاپی را در نظر بگیرید که در محیط کار خود صنایع دستی و هنری نیز به فروش میرساند. از بیرون بسیار سخت بنظر میرسد که بگوییم این کافه تنها یک کافی شاپ است و یا قهوه ای در این کافه سرو میشود. در حوزه این کسب و کار، فروش اجناس این چنینی یک اشتباه محسوب می شود، بخاطر اینکه با یک نگاه به موقعیت کافی شاپ، می توان مردم زیادی را دید که بی توجه در حال عبور هستند چونکه نمی دانند که آیا این کافی شاپ است یا فروشگاه صنایع دستی و بسیاری از مشتریان بالقوه به راحتی از دست میدهند. همین فروش اجناس دیگر سبب شده است که صاحب کافی شاپ از تمرکز بر روی کار اصلی خود و مشتریان حوزه خود دور شود و فروش کم آنها سبب شکست کارشان خواهد شد.

۸. بازدید از فروشندگان مواد غذایی محلی

همزمان با مشاهده کافی من ها و یادگیری درست نمودن قهوه، بهتر است بازدید فروشندگان محلی مواد غذایی را در نظر داشته باشید. فروش غذا یا اسنیک ها ممکن است پایه اصلی کسب و کار کافی شاپ شما نباشد، اما همین موضوع سه اثر مهم دارد:

  • سبب ایجاد یک یا چندین درآمد می شود
  • گزینه های بیشتری در اختیار مشتریان تان قرار میدهید.
  • مشتریان جدید برایتان می آورد

واقعیت این است که شما می توانید خوراکی های زیادی در کنار قهوه سرو نماید که شامل: کلوچه ها، انواع کیک ها، مافین ها، و غیره می شود. البته که نیازی به پخت کیک و کلوچه ها در کافی شاپ خودتان نیست. به سادگی می خواهید که محصولات عمده متنوعی را بصورتی از فروشندگان محلی خریداری نماید. اما چه نوع محصولاتی را در کافی شاپ خود ارائه خواهید داد؟ کدام آیتم های افزودنی منو بر روی مشتریان تان کارآمد تر است؟ شما بهتر است بازدید از دیگر کافه ها و روندهای بهبود آنها را در نظر بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید چندین فروش استاندارد محصولات اساسی را مد نظر قرار دهید، مخصوصا کالاهایی را که مشتریان در حد متوسط تان انتظار دارند و خواهان آن هستند. این کالاها می توانند شامل، انواع کیک ها، کلوچه ها، برخی نان ها، دونات ها، و مافین ها را شامل شود.

پیشنهاد ما این است که تا آنجایی که می توانید فروشندگان زیادی را ببینید. هر کدام ممکن است شرایط متفاوتی برای فروش محصولات خود داشته باشند که بخواهید از آنها خرید کنید، بنابراین تمامی شرایط را با دقت تمام مطالعه نماید و ببینید آیا آنها می توانند برای شما کارآمد موثر باشند.

۹. نوشتن برنامه کسب و کار کافی شاپ

بیشتر مردم از نوشتن برنامه مدون برای انجام روند کسب و کار خود شانه خالی می کنند. بخاطر داشته باشید که نوشتن نقشه کسب و کار و اهداف تان از لحاظ ذهنی دارای اهمیت زیادی است که تمامی دیدگاه های تان را نسبت به کارهایی که انجام میدهید تغییر میدهد و با تجمیع زیاد اطلاعات زیاد برای ادامه کار دچار سردرگمی نمیشود و تمامی مراحلی که باید طی کنید را به خوبی پیگیری می کنید. نوشتن برنامه کسب و کار کافی شاپ شما را از یک سخنگوی صرف به یک عملگرا واقعی تبدیل می کند و برنامه نوشته شده شما محسوس تر و قابل لمس تر خواهد شد. البته که برنامه کسب و کار تنها به شما تعلق ندارد. دلیل این موضوع این است که زمانیکه شما میخواهید ملکی را برای کافی شاپ تان انتخاب نماید، صاحب ملک می داند که ملک را جهت چه کاری اجاره میدهد و زمانیکه کسی قصد سرمایه گذاری در کسب و کار شما را دارد یا میخواهید وام بگیرید با داشتن برنامه کاری آنها می دانند که بر روی چه چیزی سرمایه گذری می کنند و به چه مبلغی پول برای شروع کار تان نیاز دارید.

بسیاری از مردم بر این باورند که بسادگی می توان به یک ایده بدون طرح مشخص و فقط داشتن ذهنی مسیر کافی شاپ خود یا هر کسب و کار دیگری را راه اندازی نمایند. این موضوع ممکن است تا حدی درست باشد، اما مطمئن ما همه موارد و شانس ها را نمی توانیم در ذهن مان داشته باشیم. و همین امر ریسک و خطر زیادی برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

در حقیقت کسب و کار جدید، ارزش زمان گذاشتن، نشستن و سرمایه گذاری ذهنی و نوشتن طرح مدون قبل از صرف هزینه مالی را دارد. بخاطر همین، اغلب کسانی که چنین برنامه ای دارند کسب و کار خود را با هزینه کمتری شروع نموده و موفق تر خواهند بود.

۱۰. انتخاب یک نام و راه اندازی وب سایت

یکی از بهترین روش هایی که انگیزه ای بیشتری به شما در شروع کافی شاپ میدهد، انتخاب یک نام برای وب سایت میباشد. شما می توانید طرح کلی خود را با یک طراح وب سایت در میان گذاشته و از او برای طراحی وب سایت حرفه ای مشاوره بگیرید. برای شروع کار خود بصورت آنلاین نیاز به نام دارید که از آن برای نام دامین استفاده شود.

۱۱. ساختن یک تقویم حاوی بنچ مارک

ساختن یک تقویم که دارای بنچ مارک هایی است که برای رسیدن به اهداف کاری تان جزء مهمی است. بنظر این کار ساده است که تنها مواردی را جهت یادآوری در یک تقویم و تاریخ هایی مشخص یاداداشت نماید. در واقع، ساخت یک بنچ مارک که رسیدنی و پر جزئیات نیاز به صرف و زمان زیادی دارد. توصیه ما در ابتدا نوشتن برنامه کار و درک نیاز های اولیه تان قبل از تهیه این بنچ مارک است.

۱۲.صحبت با چندین صاحب کافی شاپ قبل از شروع به کار

آخرین توصیه این است که با یک مشاور کسب و کار در این زمینه کافی شاپ مشاوره بگیرید. یا صاحبان کافی شاپ های مختلف دیدار کنید و از آنها سوالاتی در این زمینه بپرسید، مانند: اینکه آنها چگونه کار خود را شروع نمودند؟ یا چه اشتباهاتی در شغل خود داشته اند؟ چه کارهای متفاوتی با سایر رقبا انجام داده اند؟ یا شاید نیاز به پرسیدن سوالاتی درباره اینکه آنها درباره منطقه یا محله چه نظراتی دارند. بهتر است سعی کنید که کسانی را که صاحب کافی شاپ هستند را به بیرون برای صرف نهار یا شام دعوت کنید و تمامی این سوالات را که در زمینه کسب و کار کافی شاپ دارید از آنها بپرسید.

منبع: سایت تهران تجهیز


آمار بازدید کننده

بازدید کنندگان امروز: 758
بازدید کنندگان دیروز: 1122
بازدید کنندگان آنلاین: 2
کاربران آنلاین: 2
آی پی شما: 35.172.193.238

نوشته‌های تازه

نوشته‌های تازه